Representaciones sociales del currículo y su incidencia en los modelos de formación Integral en la Institución Educativa San Pedro Claver

Authors

Keywords:

Representaciones sociales, Currículo , Formación integral , Acompañamiento , práctica pedagógica

Abstract

This study characterized the social representations (SR) of the curriculum and their impact on the accompaniment models for comprehensive education at the San Pedro Claver Educational Institution (Apartadó, Antioquia). Using a qualitative approach in conjunction with the hermeneutic-interpretative method, data collection techniques were triangulated: a focus group with five teachers and one school leader, semi-structured interviews, and documentary analysis of the Institutional Educational Project and study plans. The SR reflect the understanding of curricular pedagogical practice within its context; transforming these representations requires communities of reflective practice, from which curricular horizons can be redefined as a necessary condition for achieving comprehensive education. Only by conceiving the curriculum as a cultural project—not a technical one—can emancipatory education in vulnerable contexts be ensured.

Author Biographies

Clariza Moreno Arboleda, CORPORACIÓN UNIVERSITARIA MINUTO DE DIOS

Licenciada en Pedagogía Infantil; Magíster en Educación en Formación, Corporación Universitaria Minuto de Dios UNIMINUTO. Cuatro años y diez meses como docente en sector privado (prejardín, jardín, transición); siete años y nueve meses en básica primaria y preescolar público. Actualmente Profesional de Apoyo Pedagógico para municipios no certificados de Urabá (Carepa) con Católica del Norte Fundación Universitaria. Contacto: cmoren32@uniminuto.edu.co;  ORCID: https://orcid.org/0009-0004-3036-9068

María Rosalba Parada Medina, Corporación Universitaria Minuto de Dios

Licenciada en Lengua Castellana y Comunicación (Universidad de Pamplona); Magíster en Formación, Corporación Universitaria Minuto de Dios. Quince años de experiencia en educación pública y privada (básica primaria, secundaria, media, primera infancia). Actualmente docente de aula en Tibú, Catatumbo (Norte de Santander). Contacto: maria.parada-m@uniminuto.edu.co; ORCID: https://orcid.org/0009-0001-7562-3929

Sadia Esther Ariza Arias, Corporación Universitaria Minuto de Dios

Licenciada en Lengua Castellana e Inglés (Universidad Popular del Cesar); Magíster en Formación, Corporación Universitaria Minuto de Dios. Once años de experiencia en sector público (básica secundaria, media vocacional). Actualmente docente de aula en corregimiento Los Ángeles, Río de Oro (Cesar). Contacto: sadia.ariza@uniminuto.edu.co; ORCID: https://orcid.org/0009-0009-6510-6598

References

Ausubel, D. P. (1968). Educational psychology: A cognitive view. Holt, Rinehart & Winston. https://archive.org/details/educationalpsych0000ausu

Díaz-Soler, C. J. (2022). El currículo como pregunta: la transmisión de la cultura como problema. Pedagogía y Saberes, (57), 11–24. https://doi.org/10.17227/pys.num57-14029

Díaz, F., & Hernández, G. (2002). Estrategias docentes para un aprendizaje significativo (Vol. 2). México: McGraw-Hill.

Farr, R. M. (1984). Social representations. En R. M. Farr & S. Moscovici (Eds.), Social representations (pp. 125-146). Cambridge University Press.

Flórez Ochoa, R. (2005). Pedagogía del conocimiento (2.ª ed.). McGraw-Hill.

Freire, P. (2017). Pedagogía del oprimido (50.ª ed.). Penguin.

Marín-González, F., Cabas, L. D. J., Cabas, L. C., & Paredes-Chacín, A. J. (2018). Formación integral en profesionales de la ingeniería. Análisis en el plano de la calidad educativa. Formación universitaria, 11(1), 13-24.

Rivera, C., Gutiérrez-Saldivia, X., & Henríquez-Alvear, L. (2020). Representaciones sociales del currículum escolar en contextos de diversidad cultural: alcances para una educación contextualizada. Revista Espacios, 41(13), 6–25. https://www.revistaespacios.com/a20v41n13/204113.html

Sacristán, J. G. (2010). El currículo: Una reflexión sobre la práctica. Morata.

Vygotsky, L. S. (1978). Mind in society: The development of higher psychological processes (Vol. 86). Harvard University Press.

Wenger, E. (1999). Communities of practice: Learning, meaning, and identity. Cambridge University Press.

Published

2025-10-27

How to Cite

Moreno Arboleda, C., Parada Medina, M. R., & Ariza Arias, S. E. (2025). Representaciones sociales del currículo y su incidencia en los modelos de formación Integral en la Institución Educativa San Pedro Claver. Movimiento Y Desarrollo De La Pedagogía Y Educación Física, 3(2), 1–14. Retrieved from https://revistas.ul.edu.co/index.php/MODEF/article/view/44