Mathematical logic: An approach for developing logical reasoning

Authors

  • Carlos Andres Granados Ortiz Corporación Universitaria Latinoamericana

Keywords:

Mathematical logic, logical reasoning, mental dexterity.

Abstract

Objective: Design an approach that allows university’s students to develop logical mathematical thinking. Methodology: For the development of this article, we will see a type of qualitative research with an interpretive approach, this allows us to begin with the collected information, create arguments and thus obtain a good conclusion according to the research objective. Results and conclusions: To design the approach, it has taken the importance of mathematical logic in university’s students, this it allows them to have a mental dexterity and thus will be able to think quickly and be carefully to solve the problems which they will be involved in their instance as university’s students.

References

Álvarez, O. (2013). Las unidades didácticas en la enseñanza de las ciencias naturales, educación ambiental y pensamiento lógico matemático. Itinerario educativo. 62. p.p. 115-135.

Bejarano, A. (2016). La lógica fregeana: Una propuesta sobre la enseñanza de la lógica. Itinerario educativo. 68. p.p. 165-186.

Castro Riaño, L. C. (2018). La acción colectiva feminista ¿De la lucha de clases a la lucha de géneros? Aportes para la comprensión práctica de los movimientos sociales: el caso Ni Una Menos. Amauta, 16(31), 115-157. https://doi.org/10.15648/am.31.2018.8

Dávila, G. (2006). El razonamiento inductivo y deductivo dentro del proceso investigativo en ciencias experimentales y sociales. Revista de educación Laurus. 12. p.p. 180-205.

Ferrándiz, C., Bermejo, R., Sainz, M., Ferrando, M. y Dolores, M,. (2008). Estudio del razonamiento lógico-matemático desde el modelo de las inteligencias múltiples. Anales de psicología, 24(2). p.p. 213-222.

García Flores, R. F. (2018). Una aproximación a partir de la teoría de sistemas al comportamiento de la organización social. Amauta, 16(32), 191-203. https://doi.org/10.15648/am.32.2018.10

Martínez, J. (2011). Métodos de investigación cualitativa. Revista de la corporación internacional para el desarrollo educativo. 8, p.p. 1-33.

Ramiréz, M., Bolivar, J. (2017). El razonamiento analógico y el desarrollo de la habilidad inferencial en las asignaturas de física y química, en el marco de las competencias científicas de los grados 10° y 11° de educación media. Bogotá. Pontifica Universidad Javeriana.

Ruiz, D. (2008). Las estrategias didácticas en la construcción de las nociones lógicas-matemáticas en la educación inicial. Paradigma. 29(1). p.p. 91-112.

Orozco, C., Diáz, A. (2009). Formación del razonamiento lógico matemático. Revista Aleph Zero. p.p. 1-14.

Sarmieto, J. (2018). Lógica formal y lógica matemática. Bogotá. DGP Editores S.A.S. Universidad externado de Colombia.

Published

2022-06-01

How to Cite

Granados Ortiz , C. A. (2022). Mathematical logic: An approach for developing logical reasoning. Enfoque Latinoamericano, 5(1). Retrieved from https://revistas.ul.edu.co/index.php/rel/article/view/3